Guidelines
Guidelines er retningslinjer, der hjælper med at skabe en sammenhængende og ensartet visuel stil i din markedsføring, såsom din hjemmeside, sociale medier, brochurer osv. De fungerer som en vejledning, så alle elementer lige fra tone of voice, farver og skrifttyper til layout og billeder, passer sammen og skaber en genkendelig identitet. Ved at følge dine guidelines sikrer du, at alt fremstår professionelt og fungerer godt sammen, og at din markedsføring er konsistent, lige meget hvor og hvordan man møder dig.
Logo
Et logo er en central del af et brands identitet, da det er det visuelle symbol, der repræsenterer virksomheden. For at sikre, at logoet fungerer effektivt på tværs af forskellige platforme og medier, er det vigtigt at have det i flere formater. Forskellige formater som vektor (f.eks. .SVG eller .EPS) sikrer, at logoet kan skalere uden tab af kvalitet, hvilket er ideelt til tryk og store skærme. Rasterformater som .PNG og .JPEG er nyttige til websider og sociale medier. At have logoet i forskellige størrelser og farvevarianter sikrer, at det altid ser professionelt ud, uanset hvor det bruges.
Billeder
At vælge de rigtige billeder i markedsføring er vigtigt for at skabe en stærk visuel identitet. Det giver mening at vælge billeder, som er metaforer for det, du gerne vil fortælle, så det forstærker dit budskab. Billeder skal være relevante for dit produkt eller din tjeneste og resonere med din målgruppe. Kvaliteten er vigtig fordi, at skarpe, professionelle billeder signalerer troværdighed og kvalitet. Derudover bør billederne understøtte brandets tone og stil, hvad enten det er legende, romantisk, business-agtigt eller noget helt andet.
Farver
Farver skaber opmærksomhed, vække følelser og kommunikere et brands identitet. Primære farver, som er grundlæggende, bruges ofte til at repræsentere kerneværdier og tiltrække opmærksomhed, mens sekundære farver supplerer og skaber balance i designet. Kombinationen af primære og sekundære farver giver en visuel harmoni og hjælper med at guide kundernes opmærksomhed. Sekundære farver er gode at bruge, når man skal tiltrække ekstra opmærksomhed i form af en call-to-action osv.
Primær
#XXXXXX
Primær
#XXXXXX
Primær
#XXXXXX
Primær
#XXXXXX
Sekundær
#XXXXXX
Sekundær
#XXXXXX
Sekundær
#XXXXXX
Skrifttyper
Valget af de rigtige fonte er vigtig for at skabe en læsevenlig og flot design, samtidig med at den skal vise din personlighed. Fonte til overskrifter (headers) bør være iøjnefaldende og nemme at læse, da overskrifterne skal fange opmærksomheden og tydeligt kommunikere hovedbudskaberne. Disse fonte kan være mere dekorative eller federe, da de bruges i større størrelser. Man skal kunne forstå din markedsføring ved blot at læse alle overskrifter. Fonte til brødteksten (paragraphs) bruges til den uddybende tekst.
Barlow semicondensed
Denne skrifttype bruges til overskrifter.
Heading 1
Heading 2
Heading 3
Heading 4
ABSDEFGHIJKLMNOPQRSTUVXYZÆØÅabcdefghijklmnopqrstuvxyzæøå1234567890
Karla
Denne skrifttype bruges til brødteksten.
Alternativ i Canva: XXX
Paragraph 1
Paragraph 2
Paragraph 3
Monospace
ABSDEFGHIJKLMNOPQRSTUVXYZÆØÅabcdefghijklmnopqrstuvxyzæøå1234567890
Grafiske elementer
Grafiske elementer kan bruges til at skabe mere personlighed i din markedsføring og gøre dig mere genkendelig på tværs af platforme. Grafiske elementer kan styrke budskabet og gøre kommunikationen mere engagerende, f.eks. ved at bruge ikoner til at fremhæve funktioner eller mønstre til at tilføre energi. Det er vigtigt, at elementerne passer til brandets tone og målgruppe for at sikre en effektiv og sammenhængende visuel identitet.